söndag 23 oktober 2011

Min reklam-analys !

Hejsan !

Just nu så är klockan 13.15, jag sitter i bildsalen och har lektion med 9B. Men nu så skall jag berätta lite om min reklamanalys.

Som sagt så har jag valt att göra en reklam-analys om marabou reklamen. Jo, jag valde den reklamen bara för att jag gillar själv chokladen och den har vistats på tv många gånger, det är säkert många som känner igen den reklamen.

På den första reklamen som jag har lagt upp som är från 50-talet som man kan se, så visar dem att chokladen finns i olika sorter, som tex helnöt, mörk choklad, daim, schweizer nöt, eller så bara vanlig mjölkchoklad. Innan så fanns det inte de olika smakerna som det finns idag som marabou amigo, non stop, polka osv. Märket marabou är ganska stort, eftersom det är många andra olika choklader som tillhör företaget eller märket marabou.
Jag tycker att de försöker fånga vår uppmärksamhet genom reklam, eftersom de berättar att chokladen blir godare, godare för varje gång, att de finns i fler olika smaker. Och när dem säger så, så blir ju folket, eller jag blir i alla fall sugen, speciellt när man kan se bilden framför sig och så säger de mmm.. marabou - lite mer i livet. Och det funkar ändå... Jag tror att deras budskap, alltså det dem försöker förmedla är att olika många chokladrutor gör människor glada. För vissa personer så räcker det med två chokladrutor, för andra krävs det kanske tre eller fyra chokladrutor. Och att chokladen bara blir godare, godare och att man ska våga blanda. Och att det finns så klart som sagt olika smaker som är blandade med mjölkchokladen, att vi ska våga smaka och att det självklart är gott. 
Själv så tolkar jag reklamen att dem försöker locka till sig folk, för att man ska köpa deras choklad. Jag tror själv att meningen med denna reklamen är att de liksom försöker säga att marabou är den godaste choklad sorten som finns, att man får sån energi när man ätit den, för om man kollar på den andra reklamen som jag la upp så kan man se de på det sättet. Och jag tycker faktiskt att sändaren har lyckats, för att när jag kollar på reklamen så blir man sugen på chokladen, pga det sättet som dem har gjort reklamen på. Förhoppningsvis så har de lyckats fånga massa andras uppmärksamhet också. 
Jag tycker att på de båda reklamerna så går bild och ljud bra ihop. För om man kollar på reklamen från 50-talet, så kan man se att det är svart -vitt och då tycker jag att det är trovärdigt att reklamen visas från 50-talet. Samma sak med den andra, fast man kan se att den andra reklamen som jag har lagt upp under, att den är från 2000-talet, eftersom det är mer färg osv. Reklamen går till alla slags målgrupper, eftersom det är inget snusk eller något förbjudande som mindre åringar inte borde se. Men om man tar och tänker efter så tror jag inte att barn tar koncentrerar sig på reklamen, utan kanske från 12+. :D





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar